Wychowawcy z płońskiej jednostki 7-35 HP - realizując założenia Wojewódzkiego Programu Adaptacji Uczestników OHP - organizowali szereg kompleksowych działań w formie zajęć grupowych czy spotkań indywidualnych z podopiecznymi. Wszystkie te przedsięwzięcia miały na celu wspierać nowo przyjętą młodzież w odnalezieniu się w odmiennym środowisku.
W trakcie realizacji programu można było poznać zainteresowania, potrzeby młodych ludzi, ich mocne i słabe strony oraz sytuacje problemowe. Ponadto uczestnicy byli włączani w życie jednostki. Niejednokrotnie zapraszani do udziału w akcjach prospołecznych, konkursach, imprezach sportowych.
Ważnym elementem programu adaptacji uczestników OHP było zorganizowanie przez wychowawcę jednostki - przy pomocy wychowawcy szkolnego oraz pracowników Dokumentacji Dziejów Miasta Płońsk - wspólnego wyjścia w teren.
Celem pieszej wycieczki była integracja grupy, zacieśnienie więzi z wychowawcami oraz kształtowanie u młodzieży tożsamości regionalnej, uczuć patriotyzmu lokalnego.
W trakcie wspólnego wyjścia w teren uczestnicy mogli odkryć miejsca dla nich nieznane. Młodzież zapoznała się z postaciami min. Leona Rutkowskiego, lekarza, antropologa i działacza społecznego, Jana Walerego Jędrzejewicza- polskiego astronoma, lekarza, pioniera polskiej spektroskopii, założyciela obserwatorium astronomicznego i stacji meteorologicznej w Płońsku. W trakcie zwiedzania uczestnicy dowiedzieli, że Płońsk ma swój wkład w powstanie Izraela. Tutaj w 1886 r. urodził się Dawid Gruen, uważany za twórcę współczesnego państwa żydowskiego. Po wyemigrowaniu w 1906 r. z Polski do Palestyny przyjął hebrajskie nazwisko Ben Gurion. W 1948 r. proklamował powstanie niepodległego Izraela, a rok później został jego pierwszym premierem. W centrum Płońska, na ścianie budynku, w którym mieszkał Ben Gurion, znajduje się pamiątkowa tablica. Na parterze domu jest restauracja "Kaprys", nazywana potocznie "Bengurionówką.
Podsumowując, wspólne wyjście z uczniami klasy pierwszej można uznać za bardzo udane, pożyteczne i przyjemne. Dla młodzieży była to nie tylko „żywa” lekcja historii, ale także możliwość integracji wokół celów zadaniowych...