„Mimo że obowiązywała zaledwie do 23 lipca 1792 r., czyli do przystąpienia króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do Targowicy, przeszła do tradycji narodu jako dowód jego wielkości w dobie upadku, stając się symbolem dążeń niepodległościowych, działań zmierzających do wzmocnienia państwa i rozszerzenia swobód jego obywateli ...”
Czy bez uchwalenia konstytucji mocarstwa ościenne nie „wyciągnęłyby rąk” po dalsze ziemie Rzeczypospolitej? Czy może „obóz patriotyczny” powinien był wówczas wyhamować reformy i nie forsować rewolucyjnych zapisów konstytucji? Jak wyglądałaby Rzeczypospolita bez Konstytucji 3. Maja? Czy rzeczywiście mogłaby istnieć, tak jak prognozuje to część historyków? - na takie i inne pytania szukali odpowiedzi zainteresowani historią uczestnicy z wolskiej jednostki 7 – 6 HP.
Celem inicjatywy było poszerzenie wiedzy i umiejętności młodzieży, pobudzenie jej aktywności, zarówno intelektualnej, jak i twórczej, kształtowanie umiejętności przyswajania treści historycznych oraz rozwijanie postawy badawczej dzięki różnym formom działalności.
Młodzi ludzie dowiedzieli się, że Ustawa Rządowa była pierwszą w Europie, a drugą na świecie i stanowiła, zgodnie z duchem epoki, wybitny dokument polskiego Oświecenia. Odegrała doniosłą rolę w procesie kształtowania nowoczesnego narodu oraz szerzenia postaw patriotycznych, co znalazło szczególny wyraz w czasach późniejszej „epopei polskich walk narodowo – wyzwoleńczych”...
- Priorytetem oddziaływań wychowawczych jest edukacja patriotyczna i historyczna - jeden z fundamentów społeczeństwa otwartego, refleksyjnego i krytycznego, stanowiąca bezcenne źródło kształtowania tożsamości indywidualnych i zbiorowych – argumentowali wolscy wychowawcy.