Strona główna  >   Lista aktualności   >   Co pracodawcy cenią najbardziej ?

Co pracodawcy cenią najbardziej ?

Aby liczyć się na rynku pracy potrzebujemy stale dbać o swoje kompetencje. 
Jak to zrobić?  Które kompetencje są najważniejsze?  Co jest kluczem do sukcesu na rynku pracy? Czym właściwie są te kompetencje?

Kompetencje to zakres  wiedzy, umiejętności i doświadczenia, które pozwalają osobie na sprawną realizację określonych zadań.

Na rynku pracy wyróżniamy ich dwa rodzaje:  twarde i miękkie - a to, czym się różnią przedstawiamy poniższej:

KOMPETENCJE TWARDE
 - to kompetencje specjalistyczne, wiedza merytoryczna z określonej dziedziny lub branży, a także wszelkie umiejętności praktyczne. Łatwo je ocenić i zweryfikować.   

KOMPETENCJE MIĘKKIE
-są określane jako „umiejętności społeczne”, czyli takie, które pomagają współpracować z innymi; to umiejętności uniwersalne, przydatne w każdym zawodzie, np. obsługa programu Excel, prawo jazdy kat. B; C, znajomość języka obcego, wiedza specjalistyczna potrzebna do wykonywania konkretnego zawodu, umiejętności komunikacyjne , kreatywność, zarządzanie sobą w czasie, umiejętność pracy w zespole, odporność na stres, otwartość na uczenie się, itd.

Przekażemy Wam teraz  - drodzy czytelnicy - kilka wniosków z badań rynku pracy  związanych z opisywanym tematem:

  • Zarówno kompetencje twarde jak i miękkie wpływają na jakość wykonywanej przez nas pracy oraz jej efektywność – musimy  posiadać cechy pochodzących z obu grup.

  • Osoby z wysoką inteligencją ogólną osiągają wybitne rezultaty wyłącznie jeżeli mają też wysoki poziom kompetencji miękkich. Sama inteligencja to za mało.
  • O zdobyciu pracy decyduje nawiązanie dobrego kontaktu z pracodawcą podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a to warunkuje posiadanie umiejętności  z zakresu kompetencji miękkich.
  • Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na kompetencje miękkie i predyspozycje osobowościowe kandydata do pracy. Często  to właśnie one decydują o zatrudnieniu danej osoby. Dlaczego? Ponieważ to one odpowiadają za nasze nastawienie do pracy, styl współpracy z innymi, chęć zdobywania nowej wiedzy, czy sposób radzenia sobie z przeszkodami.
  • Niestety nadal wiele osób sceptycznie odnosi się do koncepcji doskonalenia i rozwijania kompetencji miękkich.
Jeśli nadal  - młody człowieku - nie jesteś przekonany o ważności kompetencji miękkich, to zachęcam Cię do zapoznania się z  umieszczoną poniżej, autentyczną ofertę pracy, w której podkreślone zostały  wymagania dotyczące właśnie kompetencji miękkich, dzięki czemu wyraźnie widać, że to one są dla pracodawcy najważniejsze:

DORADCA  BIZNESOWY ds. SPRZEDAŻY  USŁUG  MEDYCZNYCH   (pracuj.pl)

Od Kandydatów oczekujemy:
  • 2-3 letniego doświadczenia zawodowego w sprzedaży B2B,
  • Znajomości technik sprzedaży oraz umiejętności negocjacyjnych
  • Orientacji na wyniki i osiąganie celów
  • Samodzielności i sumienności w realizacji zadań
  • Motywacji i organizacji pracy
  • Umiejętności budowania i utrzymywania długoterminowych relacji
  • Samodyscypliny

Ranking wymagań pracodawców w zakresie kompetencji miękkich przedstawia się z kolei następująco:

  • Kreatywność
Używanie twórczego myślenia w celu ulepszania istniejących lub zapoczątkowania nowych rozwiązań, propagowanie i realizowanie nowych idei.Posiadanie kreatywnych pracowników pozwala uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją i zyskać firmie miano innowacyjnej.

  • Orientacja na cel i zaangażowanie
Wytrwałe dążenie do realizowania celów firmy.Osoby zaangażowane wpływają korzystnie na morale współpracowników i są dla nich wzorem do naśladowania. Pracownicy zorientowani na cel to cenny skarb.

  • Własna inicjatywa

Pracownik wykazujący się inicjatywą może przynieść firmie wiele korzyści. Potrafi w twórczy sposób rozwiązywać problemy, szuka nowych możliwości i stale dba o swój rozwój zawodowy. Pracodawca nagradza takie osoby awansem i nowymi, rozwijającymi zadaniami.

  • Umiejętność pracy pod presją
Efektywne działanie w trudnych warunkach (natłok pracy, presja czasu, konflikt, wysokie wymagania). Ta kompetencja wiąże się z zarządzaniem sobą w czasie, samoorganizacją i umiejętnym planowaniem.
 
  • Komunikatywność
Kompetencje w zakresie komunikacji są przydatne na wielu polach. Wykorzystuje się je podczas obsługi klienta, pracy w zespole czy rozmów z podwładnymi. Bycie komunikatywnym to nie to samo co umiejętność mówienia. Osoba komunikatywna to taka, która potrafi uważnie słuchać, jasno wyrażać swoje myśli i jest  otwarta na rozmowę-  a te cechy  są ważne na każdym stanowisku.

  • Uczciwość / rzetelność 
Każdy pracownik, bez względu na zajmowane stanowisko może narazić firmę na straty i to nie tylko materialne. Kradzieże z miejsc pracy, malwersacje finansowe, łapówki, wyciek poufnych informacji, szpiegostwo gospodarcze, praca pod wpływem alkoholu itp. Nic więc dziwnego, że uczciwość jest dla pracodawców na wagę złota.

Na koniec dobra wiadomość: KOMPETENCJE MIĘKKIE MOŻEMY KSZTAŁCIĆ.

Istnieją liczne szkolenia, treningi i książki, które nam w tym pomogą, jednak nic tak ich nie umacnia jak praktyka.

Znakomitą przestrzenią do praktycznego nabywania umiejętności miękkich są dodatkowe aktywności o których warto pamiętać jeszcze podczas edukacji.

Zaangażowanie w organizacjach szkolnych, wolontariatach, projektach  - wspaniale sprzyja miękkiemu rozwojowi -  trenujemy umiejętność pracy w grupie, komunikatywność, zarządzanie czasem (np. godzenie różnych obowiązków).

Codzienne, nawet błahe obowiązki zamienić można  w trening.

Planowanie dnia, uważne rozmawianie z ludźmi, rozliczanie siebie z terminów, wyłapywanie błędów i naprawianie ich, to tylko nieliczne  z  czynności które pozwalają kształtować najbardziej pożądane cechy z obszaru kompetencji miękkich.

Autor tekstu : doradca zawodowy MCK Jaciążek 

DATA PUBLIKACJI: 2020-04-28 » Pozostałe aktualności