Aby liczyć się na rynku pracy potrzebujemy stale dbać o swoje kompetencje.
Jak to zrobić? Które kompetencje są najważniejsze? Co jest kluczem do sukcesu na rynku pracy? Czym właściwie są te kompetencje?
Kompetencje to zakres wiedzy, umiejętności i doświadczenia, które pozwalają osobie na sprawną realizację określonych zadań.
Na rynku pracy wyróżniamy ich dwa rodzaje: twarde i miękkie - a to, czym się różnią przedstawiamy poniższej:
KOMPETENCJE TWARDE
- to kompetencje specjalistyczne, wiedza merytoryczna z określonej dziedziny lub branży, a także wszelkie umiejętności praktyczne. Łatwo je ocenić i zweryfikować.
KOMPETENCJE MIĘKKIE
-są określane jako „umiejętności społeczne”, czyli takie, które pomagają współpracować z innymi; to umiejętności uniwersalne, przydatne w każdym zawodzie, np. obsługa programu Excel, prawo jazdy kat. B; C, znajomość języka obcego, wiedza specjalistyczna potrzebna do wykonywania konkretnego zawodu, umiejętności komunikacyjne , kreatywność, zarządzanie sobą w czasie, umiejętność pracy w zespole, odporność na stres, otwartość na uczenie się, itd.
Przekażemy Wam teraz - drodzy czytelnicy - kilka wniosków z badań rynku pracy związanych z opisywanym tematem:
- Zarówno kompetencje twarde jak i miękkie wpływają na jakość wykonywanej przez nas pracy oraz jej efektywność – musimy posiadać cechy pochodzących z obu grup.
- Osoby z wysoką inteligencją ogólną osiągają wybitne rezultaty wyłącznie jeżeli mają też wysoki poziom kompetencji miękkich. Sama inteligencja to za mało.
- O zdobyciu pracy decyduje nawiązanie dobrego kontaktu z pracodawcą podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a to warunkuje posiadanie umiejętności z zakresu kompetencji miękkich.
- Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na kompetencje miękkie i predyspozycje osobowościowe kandydata do pracy. Często to właśnie one decydują o zatrudnieniu danej osoby. Dlaczego? Ponieważ to one odpowiadają za nasze nastawienie do pracy, styl współpracy z innymi, chęć zdobywania nowej wiedzy, czy sposób radzenia sobie z przeszkodami.
- Niestety nadal wiele osób sceptycznie odnosi się do koncepcji doskonalenia i rozwijania kompetencji miękkich.
Jeśli nadal - młody człowieku - nie jesteś przekonany o ważności kompetencji miękkich, to zachęcam Cię do zapoznania się z umieszczoną poniżej, autentyczną ofertę pracy, w której podkreślone zostały wymagania dotyczące właśnie kompetencji miękkich, dzięki czemu wyraźnie widać, że to one są dla pracodawcy najważniejsze:
DORADCA BIZNESOWY ds. SPRZEDAŻY USŁUG MEDYCZNYCH (pracuj.pl)
Od Kandydatów oczekujemy:
- 2-3 letniego doświadczenia zawodowego w sprzedaży B2B,
- Znajomości technik sprzedaży oraz umiejętności negocjacyjnych
- Orientacji na wyniki i osiąganie celów
- Samodzielności i sumienności w realizacji zadań
- Motywacji i organizacji pracy
- Umiejętności budowania i utrzymywania długoterminowych relacji
- Samodyscypliny
Ranking wymagań pracodawców w zakresie kompetencji miękkich przedstawia się z kolei następująco:
Używanie twórczego myślenia w celu ulepszania istniejących lub zapoczątkowania nowych rozwiązań, propagowanie i realizowanie nowych idei.Posiadanie kreatywnych pracowników pozwala uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją i zyskać firmie miano innowacyjnej.
- Orientacja na cel i zaangażowanie
Wytrwałe dążenie do realizowania celów firmy.Osoby zaangażowane wpływają korzystnie na morale współpracowników i są dla nich wzorem do naśladowania. Pracownicy zorientowani na cel to cenny skarb.
Pracownik wykazujący się inicjatywą może przynieść firmie wiele korzyści. Potrafi w twórczy sposób rozwiązywać problemy, szuka nowych możliwości i stale dba o swój rozwój zawodowy. Pracodawca nagradza takie osoby awansem i nowymi, rozwijającymi zadaniami.
- Umiejętność pracy pod presją
Efektywne działanie w trudnych warunkach (natłok pracy, presja czasu, konflikt, wysokie wymagania). Ta kompetencja wiąże się z zarządzaniem sobą w czasie, samoorganizacją i umiejętnym planowaniem.
Kompetencje w zakresie komunikacji są przydatne na wielu polach. Wykorzystuje się je podczas obsługi klienta, pracy w zespole czy rozmów z podwładnymi. Bycie komunikatywnym to nie to samo co umiejętność mówienia. Osoba komunikatywna to taka, która potrafi uważnie słuchać, jasno wyrażać swoje myśli i jest otwarta na rozmowę- a te cechy są ważne na każdym stanowisku.
Każdy pracownik, bez względu na zajmowane stanowisko może narazić firmę na straty i to nie tylko materialne. Kradzieże z miejsc pracy, malwersacje finansowe, łapówki, wyciek poufnych informacji, szpiegostwo gospodarcze, praca pod wpływem alkoholu itp. Nic więc dziwnego, że uczciwość jest dla pracodawców na wagę złota.
Na koniec dobra wiadomość:
KOMPETENCJE MIĘKKIE MOŻEMY KSZTAŁCIĆ.
Istnieją liczne szkolenia, treningi i książki, które nam w tym pomogą, jednak nic tak ich nie umacnia jak praktyka.
Znakomitą przestrzenią do praktycznego nabywania umiejętności miękkich są dodatkowe aktywności o których warto pamiętać jeszcze podczas edukacji.
Zaangażowanie w organizacjach szkolnych, wolontariatach, projektach - wspaniale sprzyja miękkiemu rozwojowi - trenujemy umiejętność pracy w grupie, komunikatywność, zarządzanie czasem (np. godzenie różnych obowiązków).
Codzienne, nawet błahe obowiązki zamienić można w trening.
Planowanie dnia, uważne rozmawianie z ludźmi, rozliczanie siebie z terminów, wyłapywanie błędów i naprawianie ich, to tylko nieliczne z czynności które pozwalają kształtować najbardziej pożądane cechy z obszaru kompetencji miękkich.
Autor tekstu : doradca zawodowy MCK Jaciążek