Strona główna  >   Lista aktualności   >   Oswoić STRES...?

Oswoić STRES...?

STRES

Każdy z nas wie, czym jest  stres. Ten strach podczas sprawdzianów czy egzaminów potrafi doprowadzić do zablokowania naszej wiedzy -  a zatem…., jak go uniknąć?

Przede wszystkim – trzeba umieć rozpoznawać stres, by właściwie na niego reagować.

Proste ćwiczenie: Wyobraź sobie, że budzisz się w środku nocy i zauważasz, że w rogu Twojego pokoju siedzi wielki lew, z otwartą paszczą i wielkimi kłami, gotowy do skoku. Co czujesz? Strach, przerażenie, niepokój, niepewność, zdezorientowanie… A teraz wyobraź sobie, że orientujesz się, że ten rzekomy lew to tylko wypchany, martwy rekwizyt, maskotka. Co czujesz po stwierdzeniu tego faktu? Radość, ulgę, spokój…

Zwróć uwagę, że emocje zmieniły się radykalnie. Tymczasem w rzeczywistości nic się nie zmieniło – lew od początku był tylko rekwizytem, maskotką. Zmieniło się nasze myślenie o tym, co widzimy. A więc nasze emocje zależą nie tyle od sytuacji, co raczej od tego, co o tej sytuacji myślimy, jak ją postrzegamy.

Czym właściwie jest stres?

Stres jest stanem napięcia nerwowego, który jest powodowany jakąś trudną sytuacją, z którą nie potrafimy sobie poradzić. Jest zjawiskiem psychicznym, który występuje w życiu każdego człowieka. Nie da się go wyeliminować z życia, towarzyszy człowiekowi od dawna.

Rodzaje stresu:

•    Eustres – korzystny stres; motywujący, dynamizujący nas do życiowej aktywności; podniecenie i napięcie, które wtedy odczuwamy jest przyjemne i sprzyja osiąganiu wyznaczonych celów;
•    Dystres – stres niekorzystny; potencjalny czynnik zagrażający rozwojowi organizmu; przekroczony optymalny poziom stresu; jego skutkiem może być spadek odporności oraz wyczerpanie.

Skutki:

•    Zbyt wysokiego poziomu stresu – ogólne fizyczne napięcie ciała (podwyższone ciśnienie krwi, niestrawność i burczenie w żołądku, suchość w ustach, wzmożone pocenie się, dreszcze, uczucie słabości); zaburzenia koordynacji; zwolniony refleks, lęk i zamęt w głowie; niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia;
•    Zbyt niskiego poziomu stresu – poczucie znudzenia i bezużyteczności; brak zainteresowania i zaangażowania, odpływ energii; depresja, apatia; przekonanie, że wszystko jest bez sensu; urastanie prostych prac do ogromnych zadań;
•    Optymalnego poziomu stresu – odprężenie fizyczne i jednoczesny przypływ energii; świadomość dobrej formy i właściwego funkcjonowania; wyostrzona uwaga, wiara w siebie; szybki refleks; zainteresowanie, zaangażowanie; łatwość realizacji zadań.


STRES A WAŻNY EGZAMIN

Egzamin wywołuje u każdego człowieka stres. Od wyników sprawdzianu wiedzy i umiejętności koncentracji wiele zależy - albo będzie przepustką w dalszej drodze, albo – balastem. Uniknąć stanu emocjonalnego przed egzaminem raczej się nie da, gdyż jest to naturalny odruch organizmu, jednak można  minimalizować jego skutki.

Czas przed egzaminem:

  • Porządek i ład – porządek, dobre przygotowanie się do postawionego sobie celu to już połowa sukcesu. Na początku trzeba zgromadzić materiały i zorganizować sobie miejsce pracy. Porządek taki, jaki lubimy. Przejrzyj materiał, zapoznaj się z nim wstępnie i na samym początku najlepiej zacząć od wiedzy trudniejszej do przyswojenia, ponieważ nasz umysł jest bardziej wypoczęty. Sukcesywnie przechodź do nauki rzeczy łatwych.
  • Przerwy i taniec  – przerwy powinno się robić co godzinę (może być też 90 minut). Warto w tym czasie trochę się dotlenić i pogimnastykować. Na pracę mózgu bardzo dobrze wpływa taniec.
  • Efektywna nauka – nie należy zostawiać dużego nakładu materiału do nauki na ostatnią chwilę przed egzaminem. Nie powinno się poświęcać całego swojego czasu na naukę. By być spokojnym powinno się zacząć stopniowe, niekoniecznie męczące powtórki dużo wcześniej. Odświeżać wiedzę, powtarzać uprzedni materiał, przypominając sobie samemu najważniejsze fakty i zaczynać naukę następnej, niewielkiej części materiału. Naukę najlepiej rozpoczynać w miejscu cichym, spokojnym, byś mógł czytać na głos, czytać ze zrozumieniem.
  • Wykorzystanie czynników stresowych – gdy pojawia się sytuacja nieznana, gdy ogarnia nas strach, wtedy poziom adrenaliny w organizmie lekko wzrasta, co polepsza pracę naszego mózgu. Gdy Twoje myśli będą w tym momencie zmierzać w kierunku pozytywnego myślenia, gdy zaczniesz zastanawiać się, ile już umiesz i ile możesz się nauczyć poprawi się Twoja koncentracja i wszystko stanie się bardziej przyswajalne i odruchowe.
  • Prawidłowe odżywianie się – wszystkie suplementy wspomagające naszą naukę bogate są głównie w magnez (czekolada gorzka, orzechy, kakao, zielone warzywa, owoce leśne). Łagodzi on pobudzone nerwy i mięśnie, chroniąc do tego układ nerwowy. Witaminy A, C i E chronią np. przed agresywnymi wiązkami tlenowymi, które atakują komórki mózgowe. Witaminy z grupy B wpływają pozytywnie na obciążenia organizmu i na ogólne samopoczucie. Ważnym pierwiastkiem jest również wapń (produkty mleczne, kapusta, brokuły, ciemnozielone warzywa), który wpływa korzystnie nie tylko na kości i zęby, ale również na układ nerwowy i mięśniowy. Natomiast spożywając banany, fasole czy pestki słonecznika wchłaniamy zawarty w nich tryptofan, który dalej przetwarzany jest w hormon szczęścia serotoninę (działa na podobieństwo endorfiny). Nie zapominaj o piciu dobrze zbilansowanej wody, pomaga ona w pozbyciu się toksyn. Ogranicz kawę i wyeliminuj papierosy (dym tytoniowy wywołuje ból głowy, podnosi ciśnienie krwi i przyspiesza bicie serca – objawy jak przy stresie; kofeina wypłukuje z organizmu magnez i łatwiej się irytujesz).
  • Pamiętniki, blogi, sport, ruch, kontakt z naturą, muzyka – dobrym sposobem na odreagowanie jest pisanie pamiętników czy blogów. Niektórzy potrzebują też wysiłku fizycznego, chodzą na basen, na siłownię, do dyskoteki czy po prostu na spacer do lasu. Sport Cię odpręży i pozwoli Ci zapomnieć o egzaminie. Więc kiedy inni ostatnie dni przed egzaminem zakuwają, Ty poświęć je na odpoczynek i przyjemności.

  • Nie potrafisz myśleć inaczej niż, że możesz nie zdać, więc oswój się z tą myślą! – należy wziąć pod uwagę fakt, iż może coś pójść nie po Twojej myśli, więc zbuduj sobie plan awaryjny. Coś co daje Ci pewność, iż mimo porażki, jesteś w stanie zrobić coś innego, by było dobrze. Jeśli będziesz miał pewność, że mimo niepowodzenia dasz sobie radę, tak naprawdę nie masz się czego bać.

Dzień przed egzaminem:

  • Relaks – dużo osób zakuwa do ostatniego dnia. Nawet pod salą egzaminacyjną ciągle coś czyta. Wg badań na maturzystach większą efektywnością wykazali się Ci, którzy dzień przed egzaminem poświęcili czas na spacer z dziewczyną/chłopakiem, obejrzeniu jakichś dobrych komedii, posłuchaniu ulubionej muzyki lub oddali się aktywności fizycznej czy masażowi. Dzień poprzedzający egzamin musi być dniem relaksu! Maturzyści, którzy uczyli się cały dzień poprzedzający egzamin, niestety mieli słabsze efekty (zmęczenie, przeciążenie umysłu niepotrzebnie wygenerowanym stresem dzień wcześniej przy ciągłej nauce).
  • Rozmowa z kimś bliskim – myśli zaczynają odbiegać całkowicie od egzaminu, skupiasz się przez chwilę na czymś innym, co pomaga odpocząć organizmowi od zmartwień i zregenerować siły. Warunkiem takiej rozmowy jest omijanie negatywnych tematów związanych z egzaminem (dopuszczalne są wtrącenia w formie żartów o egzaminie) oraz tematów pesymistycznych.

  • Unikanie pesymistów – gdy już nadchodzi czas egzaminu powinieneś unikać dłuższych rozmów z osobami pesymistycznie nastawionymi do życia. W danej chwili nic im nie pomożesz tylko wprowadzisz siebie w nieciekawy nastrój.

W dniu egzaminu:

  • Dobry humor – gdy mamy dobry humor nasze serce zaczyna bić spokojniej, a ciśnienie krwi spada. W sytuacji, gdy pojawia się śmiech nasz organizm odbiera sytuację napięcia, jako wezwanie do działania, a nie jako zagrożenie. Będziemy bardziej zmotywowani i poprawi się nasza koncentracja.
  • Oddech – łagodzenie stresu poprzez regulację oddechu! Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak oddychasz, przeponą czy klatką piersiową? Zażywając kilka oddechów przeponowych na egzaminie rozluźnimy się, skoncentrujemy, przypomnimy wyuczony materiał, o którym na chwilę zapomnieliśmy.
  • Pozytywne nastawienie – naukowo udowodniono, że pozytywne myślenie ma wpływ na rozwój sytuacji. W skrócie, pozytywne nastawienie lub przekonanie słuszności naszych czynów działa na naszą podświadomość w taki sposób, iż eliminuje całkowicie stres podczas wykonywanej czynności. Kiedy stoisz przed trudną sytuacją pomyśl, co poradziłbyś swojemu najlepszemu przyjacielowi i spróbuj tak pomyśleć o sobie. Jeżeli postanowisz sobie coś, uwierzysz w to i nie dopuścisz do siebie innej myśli czy skutku pewnych rzeczy, wszystko pójdzie po Twojej myśli.

Podsumowując:

Jeśli jesteś dobrze przygotowany z materiału, to nie masz się czego bać. Na samym wstępie zaprezentuj siebie, jako człowieka wiedzącego co ma do zrobienia poprzez wejście pewnym krokiem do sali.

Do dzieła i powodzenia!


Autor tekstu -  Marcelina Szarpak – doradca zawodowy MCK Zwoleń

DATA PUBLIKACJI: 2020-04-21 » Pozostałe aktualności