Strona główna  >   Lista aktualności   >   Jak rozmawiać?

Jak rozmawiać?

Od października do grudnia również i uczestnicy z  mokotowskiej jednostki 7 - 28 HP realizowali Wojewódzki Program Edukacyjny z zakresu skutecznej komunikacji.
Dzięki temu podopieczni placówki mieli niepowtarzalną możliwość poznania reguł, zasad, technik, schematów i sposobów skutecznego porozumiewania się między ludźmi zarówno w sferze werbalnej, jak i niewerbalnej. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane we współpracy z pedagogami szkolnymi.
W szczególności uczestnicy nauczyli się, jak przekazywać komunikaty, aby następowało ich obustronne zrozumienie zgodne z intencjami zarówno „nadawcy”, jak i „odbiorcy”, oraz przekonali się jakie błędy pod tym względem popełniali dotychczas. Bez tego teoretycznego wsparcia nie każdy sam z siebie potrafi tak mówić, aby był wysłuchany i zrozumiany oraz tak słuchać, aby rozmówca był pewien, że jego przekaz został prawidłowo pojęty. Tymczasem trudności uczestników hufców OHP z porozumiewaniem się mają decydujący wpływ na ich poczucie wartości i relacje z ludźmi. Niezwykle cenny był również trening asertywności, która we wspomnianym środowisku na ogół nie jest stosowana, a która skutecznie ułatwia sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie bez uciekania się do przemocy. Najważniejszą zaletą programu stanowiło położenie nacisku na jego stronę praktyczną, dzięki przeprowadzeniu większości zajęć w formie warsztatowej, przy czym pracowano zarówno grupowo, jak i indywidualnie. Tym skuteczniej młodzież opanowała budowanie właściwego komunikatu typu „ja”, oraz typu „ty”. Interesujące było zwrócenie uwagi na specyfikę komunikacji międzyludzkiej w środowisku elektronicznym, a zwłaszcza na pułapki  zaburzeń przekazów z winy nadmiernych uproszczeń (skróty myślowe, emotikonki itp.) oraz zbyt powierzchownych treści. Bardzo przydatne okazało się przełożenie wiedzy teoretycznej na praktyczną umiejętność skutecznego odbywania rozmów kwalifikacyjnych podczas ubiegania się o pracę. Przekazywanie uczestnikom wiadomości i utrwalanie doświadczeń przydatnych na co dzień odbywało się także poprzez warsztaty umiejętności interpersonalnych oraz autoprezentacji. Nie pominięto też istotnej wiedzy z obszaru rozwiązywania konfliktów. Znakomitym podsumowaniem rzetelnie weryfikującym skuteczność udziału w programie były ćwiczenia polegające na przygotowaniu (w dowolnej formie - plakatu, broszurki itp.) „zbioru dobrych rad” dla „nadawcy” i dla ”odbiorcy”. Uczestnicy z 7-28 HP także i z tego zadania dobrze się wywiązali.


DATA PUBLIKACJI: 2018-12-21 » Pozostałe aktualności