Uczestnicy z 7- 28 HP, w ramach realizacji założeń programu kulturalno – oświatowego pt. „Wspomnień czar …Warszawo ma!”, wzięli udział w wycieczce do Wilanowa – połączonej z warsztatami z zakresu edukacji filmowej ...
Celem priorytetowym programu jest rozbudzanie potrzeb poznawczych, estetycznych i prospołecznych młodzieży, kształtowanie postawy szacunku i poczucia dumy wobec dorobku minionych pokoleń oraz wzmacnianie więzi historycznych, kulturowych i narodowych, poprzez bezpośrednie poznanie zabytków kultury materialnej.
Młodzi ludzie dowiedzieli się, że pałac królewski w Wilanowie nie od razu uzyskał dzisiejszą formę. Rozwój podstołecznej rezydencji Sobieskiego uwarunkowany był ograniczonymi zasobami monarszej szkatuły, toteż pierwszą siedzibą Jana III był skromny, parterowy dwór szlachecki z czterema narożnymi alkierzami.
Edukatorki opowiadały, że w II poł. XVII wieku rozpoczęły się szeroko zakrojone prace budowlane. Wtedy właśnie fasada korpusu głównego oraz elewacje frontowe galerii zyskały monumentalne rozwiązania w typowym dla baroku dążeniu do reprezentacyjności, przepychu oraz bogactwa. Dzięki zastosowaniu odpowiednich motywów architektonicznych - w postaci triumfalnych łuków rzymskich oraz bogatych dekoracji rzeźbiarskich gloryfikujących zarówno czyny wojenne i sukcesy militarne królewskiego gospodarza, jak i też głoszących apoteozę rodu Sobieskich - pałac wilanowski stał się jednocześnie wspaniałym pomnikiem chwały i sławy Jana III. Uczestnicy byli bardzo zainteresowani historią uczucia Jana Sobieskiego do Marii Kazimiery de La Grange d’Arquien, która po burzliwym, blisko 10. letnim romansie wzięła potajemnie ślub z przyszłym władcą Polski. Było to „małżeństwo z miłości”, co stanowiło wówczas rzadkość.
- Po „przebrnięciu” przez labirynty wspaniałych komnat przyszedł czas na spacer po parku królewskim. Tutaj uczestnicy przebrali się w piękne i stylowe stroje z epoki, wypożyczone z pałacowej garderoby. Następnie, pod kierunkiem instruktorek, odegrali zaimprowizowane scenki z życia dworskiego, uwieczniając je w postaci krótkich filmów. Ta daleka od konwencji „lekcja” historii dziejów ojczystych wywarła na młodzieży niezapomniane wrażenie….