Strona główna  >   Lista aktualności   >   10 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon

10 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon

Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie twarzą w twarz osoby poszukującej pracy,  oraz osoby rekrutującej na dane stanowisko pracy. Obecnie coraz częściej można jednak zaobserwować inną metodę rekrutacji jaką jest wywiad telefoniczny. Może on mieć charakter wstępnej,  czy selekcyjnej rozmowy kwalifikacyjnej. Ten rodzaj rekrutacji może wydawać się prostszy i mniej stresujący, ponieważ nie mamy bezpośredniego kontaktu z rozmówcą. Czasami potencjalny kandydat do pracy pomimo przygotowania  - popełnia błędy. Wybór niewłaściwego miejsca,  oraz problemy techniczne  - to przykładowe czynniki, które mogą sprawić, iż rozmowa kwalifikacyjna może nie być taką jaką oczekujemy.

Poniżej przedstawiamy 10 najczęściej występujących błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon:
 
1.    Brak odpowiedniego przygotowania pomimo zrobionych notatek przed rozmową .
W momencie zastanawiania się co chcemy powiedzieć może zapanować cisza, która może być niezręczna podczas rozmowy.

2.    Wybór nieodpowiedniego miejsca
Rozmowę mogą zakłócać hałasy, dźwięki, rozmowy innych domowników
w pokoju obok, dlatego bardzo ważne jest by wybrać spokojne miejsce - będzie można bardziej skoncentrować się na rozmowie.

3.    Problemy techniczne
Problemem technicznym może być, np. brak zasięgu, czy rozładowana bateria - dlatego przed rozmową warto sprawdzić stan techniczny telefonu.

4.    Niegrzeczne lub nonszalanckie zachowanie
Nie należy podczas rozmowy przerywać wypowiedzi  rozmówcy, ponieważ  . takie zachowanie  może zdyskwalifikować  potencjalnego pracownika.

5.    Słaba dykcja
Gdy mówimy cicho i niewyraźnie, osoba z którą rozmawiamy może nas po prostu nie zrozumieć i będzie prosiła o powtórzenie - dlatego w czasie rozmowy przez telefon trzeba zadbać o dobrą wymowę, odpowiadać na pytania głośno i wyraźnie.

6.    Brak płynności wypowiedzi
Długie przerwy pomiędzy wyrazami osłabiają poziom wypowiedzi – dlatego należy unikać długich pauz.

7.    Nerwowość
Podczas rozmowy przez telefon może również towarzyszyć stres, a brak kontroli nad nim może spowodować to, że będziemy odpowiadać na pytania w nieprzemyślany sposób.

8.    Gadatliwość
Niedopuszczanie do głosu osoby rekrutującej, czy zasypywanie jej zbędnymi komentarzami  - to zachowania, które świadczą o bardzo słabo rozwiniętych umiejętnościach komunikacyjnych – dlatego najlepiej jest odpowiadać konkretnie na zadane pytania.

9.    Małomówność
Niektóre wypowiedzi  są zbyt lakoniczne i ograniczają się zaledwie do bardzo krótkich odpowiedzi na pytania.

10.    Brak entuzjazmu
Pomimo kontaktu wzrokowego, nasz głos wyraża nasz nastrój - zadbajmy więc o to, by głos był ciepły i entuzjastyczny.

Reasumując
Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon wymaga odpowiedniego przygotowania. Zadbanie o dobre miejsce, czy stan techniczny telefonu -  to czynniki, które wpłyną na przebieg rozmowy kwalifikacyjnej. Przygotowanie tego co chcemy powiedzieć pracodawcy sprawi, że wypowiedź będzie płynna i przemyślana.

Autor tekstu:
Pośrednik Pracy - Młodzieżowe Centrum Kariery CEiPM Warszawa

DATA PUBLIKACJI: 2021-05-31 » Pozostałe aktualności