Strona główna  >   Lista aktualności   >   Przedsiębiorczość …szansą na sukces?

Przedsiębiorczość …szansą na sukces?

Przedsiębiorczość - potocznie mówiąc  - to praca na własny rachunek,  albo odnoszenie sukcesów w biznesie. W węższym znaczeniu jest zespołem cech, które warunkują bycie dobrym przedsiębiorcą, czyli takim, który osiąga sukcesy w organizowaniu i kierowaniu firmą. Człowiek przedsiębiorczy to taki, który jest gotowy do podejmowania zadań,  czyli do rozpoczynania,  np. pracy, pomocy itp.

Zajęcia z przedsiębiorczości odnoszą się do przedsiębiorczości rozpatrywanej przez pryzmat tworzenia własnej działalności gospodarczej. Badane są cechy osobowościowe typowej osoby przedsiębiorcze, oraz analizowane informacje dotyczące między innymi  form prawno-organizacyjnych wybranych dla danego rodzaju działalności gospodarczej, sposób opodatkowania, oraz rejestracji działalności.

Ważne i istotne  staje się także opracowanie  schematów biznesplanu, oraz jego podstawowych elementów, jak na przykład  - narzędzia analizy finansowej,  czy też planu marketingowego.

Stwierdzenie „Jestem przedsiębiorcą” wymusza próbę odpowiedzi na pytania:

  • jakie cechy posiada,  lub posiadać powinien przedsiębiorca, człowiek przedsiębiorczy?
  • co kieruje człowiekiem, by stać się przedsiębiorcą?
  • co mu pomaga w realizacji zamierzonych celów?

Cechy klasycznego przedsiębiorcy to:

  • determinacja (pozytywne myślenie),
  • pewność siebie,
  • kreatywność,
  • innowacyjność,
  • brak obaw przed podejmowaniem ryzyka,
  • ambicja,
  • optymizm,
  • dobry smak i wyczucie,
  • gotowość do współpracy.

Klasyczny przedsiębiorca to również człowiek:

  •  władczy,
  • energiczny,
  • ekstrawertyczny,
  • towarzyski,
  • skrupulatny,
  • zorganizowany,
  • wytrwały,
  • operatywny,
  • asertywny,
  • nonkonformistyczny,
  • elastyczny i niestereotypowy,
  • wytrwały i konsekwentny w działaniu.

Przedsiębiorca to przede wszystkim właściciel małej lub średniej firmy, którą nie tylko kieruje, ale wykonuje w niej większość zadań. Musi więc posiadać szereg umiejętności, podstawową wiedzę nie tylko w zakresie zarządzania firmą, ale także, np. z zakresu prowadzenia ksiąg rachunkowych, marketingu czy też prawa podatkowego.

Każdy może mieć kłopoty ze znalezieniem pracy lub stać się potencjalnym kandydatem na bezrobotnego, dlatego warto posiąść wiedzę i przygotować się do ewentualnego założenia własnej firmy.

Nim jednak człowiek zdecyduje się na to, powinien zastanowić się i odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • czy masz głowę do samodzielnego prowadzenie działalności?
  • czy i ile możesz zainwestować?
  • czy potrafisz znaleźć na rynku niszę, która zapewni Ci dochody - co ma szansę być kupione i przez kogo?
  •  jakie masz przygotowanie zawodowe?
  • na czym się znasz?
  • jakie masz zainteresowania, hobby?
  • jak to się da przełożyć na możliwość zarabiania: najprostsze - np. robisz dobre kanapki, więc może założysz firmę cateringową, masz dar rymowania i śpiewania - możesz się wynajmować do składania życzeń na rodzinnych imprezach; poważniejsze - jesteś taternikiem - a więc może mycie okien na wysokościach,  itp.

Jeśli na większość pytań padła odpowiedź TAK -  oznaczać to może, że dana osoba jest  już na właściwej drodze do podjęcia próby założenia własnej działalności gospodarczej. W przypadku, gdy pojawiają się  trudności z udzieleniem odpowiedzi  lub też ta odpowiedź była negatywna, warto spróbować znaleźć odpowiedź, czy w konkretnym przypadku założenie własnej firmy będzie dobrym posunięciem.

Dlaczego zakładamy firmę?

Może być wiele powodów, dla których człowiek decyduje się się na otwarcie własnej firmy. Najczęściej pojawiające się uzasadnienia to:

  • „Chcę założyć własną działalność, ponieważ dłużej już nie chce być zatrudniony i pracować dla innych”;
  • „Trudno mi znaleźć zatrudnienie na rynku pracy, a mam oryginalny pomysł na własny biznes”,
  • „Jestem bardzo dobry w jakiejś szczególnej dziedzinie i chce to przełożyć na własny biznes”,
  • „Chcę zarabiać dużo pieniędzy i spełnić się  zawodowo”,
  • „Chcę sam sterować swoim czasem, bo czuję, że potrzebuje więcej wolności i  niezależności”, itp.

Decydując się na zakładanie i prowadzenie własnej firmy warto wcześniej zastanowić się nad zaletami takiego przedsięwzięcia, jak też przeanalizować wszelkie ewentualności, które w naszych oczach stanowić będą wady własnego biznesu.

Zalety własnego biznesu to:

  • niezależność,
  • samorealizacja,
  • satysfakcja,
  •  pewność zatrudnienia,
  • poprawa sytuacji finansowej.

Wady własnego biznesu – z kolei – to między innymi:

  • nienormowany czas pracy,
  • dodatkowe obowiązki prawno-administracyjne,
  • odpowiedzialność,
  • nieregularność dochodów,
  •  nieustanne ryzyko.

Jednym z istotnych źródeł pomysłu może być proces twórczego myślenia.

Kreatywność powinna być nieodłączną  cechą każdego przedsiębiorcy. Osoba kreatywna będzie zdolna nie tylko do wygenerowania pomysłu na działalność gospodarczą, ale w połączeniu z innymi cechami osoby przedsiębiorczej, będzie mogła sprawnie przeprowadzić firmę przez szereg przeciwności, które czekają na przedsiębiorcę w trakcie prowadzenia firmy.

Proces twórczego myślenia można ująć w formie czterech następujących etapów:

  • ZBIERANIE INFORMACJI

Podstawowe źródło informacji gospodarczej to obserwacja otaczającej nas rzeczywistości Stwarza ona możliwość znalezienia pomysłu na biznes. Każdy z nas co najmniej raz zirytował się niedoskonałością usługi lub braku przedmiotu, który ułatwiłby mu życie. Sporządzenie listy rzeczy i spraw, które należałoby usprawnić może przyczynić się do znalezienia w tych sprawach jakiejś ukrytej okazji do zrobienia biznesu. Stanowić to może okazję do znalezienia niszy rynkowej, którą będzie można wypełnić zakładając działalność gospodarczą. Rozmowy z rodziną, znajomymi, przyjaciółmi mogą również stać się początkiem do rozwinięcia pomysłu na biznes.

  • ANALIZA INFORMACJI

Przystępując do analizy pomysłów niezbędne jest zachowanie odpowiedniego dystansu czasowego. Pomocną rzeczą może okazać się konfrontacja poszczególnych informacji dotyczących tego samego zagadnienia, ale pozyskanych zupełnie z różnych źródeł. Pozwoli to wypracować bardziej rzetelny materiał do wygenerowania pomysłu.

  • GENEROWANIE  POMYSŁU

Nawet najdrobniejsza koncepcja może prowadzić do wyjątkowego i odkrywczego pomysłu. Należy przeprowadzać,  tzw. burzę mózgów. Polega ona na zorganizowaniu spotkania w miłej i swobodnej atmosferze, sprzyjającej spontanicznemu dzieleniu się z grupą swoimi pomysłami. Podczas burzy mózgów uczestnicy spotkania wykrzykują swoje pomysły, które są natychmiast zapisywane. Na tym etapie nie jest istotne, czy dany pomysł ma sens logiczny,  albo czy znajdzie praktyczne zastosowanie. Tutaj liczy się ich ilość, a nie jakość. Pomysły poddaje się ocenie nieco później. Przeprowadzenie burzy mózgów z udziałem własnej rodziny, a także krewnych i znajomych może okazać się doskonałym sposobem na znalezienie tego - jedynego, niepowtarzalnego, a przede wszystkim dochodowego pomysłu.

  • OCENA POMYSŁU

Ten etap polega na dokładnej analizie wygenerowanych pomysłów i zastanowieniu się, które z nich mogą być rzeczywiście zrealizowane. Nie należy obawiać się pomysłów nawet najbardziej nieprawdopodobnych. Oczywiście niektóre koncepcje zostaną odrzucone, ale najważniejsze, aby można było z czego wybierać. Dokonując oceny pomysłów, warto pamiętać, iż nawet te „złudne” mogą stanowić impuls do wymyślenia czegoś niezwykłego i nowatorskiego. Ważne, aby proces ten był świadomy i pomagał stymulować kreatywność w sobie i otaczających ludziach.


Świetny pomysł to nie wszystko!!!.

Na jego wdrażanie trzeba spojrzeć komplementarnie - robiąc biznesowy rachunek sumienia.

Jego elementy to  - opis produktu lub usługi, klienci firmy, polityka sprzedaży, pracownicy, finanse.

Gospodarka wolnorynkowa pozwala każdemu dokonywać wyboru zakresu produkowanych wyrobów lub świadczonych usług, a weryfikacji czy był trafny wybór dokona rynek.


Źródła pomysłu - przykłady

  • twoje umiejętności i kwalifikacje,
  • dotychczasowe doświadczenie zawodowe,
  • podpowiedzi rodziny, przyjaciół i znajomych,
  • analiza rynku,
  • analiza raportów instytucji gospodarczych i społecznych,
  • literatura fachowa,
  • miesięczniki, tygodniki, prasa codzienna,
  • wizyty na targach i wystawach,
  • uczestnictwo w konferencjach, seminariach i szkoleniach,
  • korzystanie z usług firm doradczych,
  • odwiedzanie portali internetowych.

Wśród młodzieży należy rozwijać zainteresowanie problematyką przedsiębiorczości, ponieważ dla niektórych z nich będzie to bardzo istotne w wyborze własnej drogi zawodowej i życiowej.

Autor tekstu : Doradca zawodowy MCIZ w Radomiu


DATA PUBLIKACJI: 2020-05-19 » Pozostałe aktualności