Kilka słów o autoprezentacji – główne strategie/techniki autoprezentacyjne
Czym jest
autoprezentacja? Tak naprawdę, bardzo ciężko o jednoznaczną definicję. Najczęściej jest procesem kształtowania i
kontroli sposobu, w jaki spostrzegają daną jednostkę inni ludzie. Człowiek
mówi, zachowuje się i wysyła różnego rodzaju sygnały niewerbalne tak, aby
zakomunikować swojemu otoczeniu kim jest albo za kogo chciałaby być postrzegany
i uważany. Ludzie pragną być atrakcyjni
i sprawiać dobre wrażenie w oczach innych, dlatego używają wielu technik i strategii - często bardzo przemyślanych.
Zakładają „maski” i tworzą wizerunek samego siebie zgodnie z własnym zamiarem i
zamysłem.
Erving Goffman
(amerykański socjolog i pisarz) mówił o tzw. perspektywie dramatycznej. Według niego większość interakcji
społecznych z sukcesem można porównać do spektaklu teatralnego. Kontakty międzyludzkie to teatr, w którym ludzie
odgrywają określone role, trzymają się pewnego wyuczonego scenariusza i używają
stosownych rekwizytów. Aby sztuka mogła toczyć się płynnie, aktorzy muszą
realizować plan i dostosowywać się do gry pozostałych aktorów. Podobnie jest z relacjami
społecznymi. Przebiegają one sprawniej, kiedy ludzie zachowują się w sposób,
który ułatwia innym zrozumienie ich ról, kiedy trzymają się przyjętych
społecznie scenariuszy oraz kiedy akceptują występy innych i okazują im
szacunek.
Należy pamiętać o
tym, iż autoprezentacja jest zjawiskiem powszechnym, to nieodzowna część natury
ludzkiej. Człowiek dba o swój wygląd zewnętrzny, fryzurę,
ubiór, makijaż,
dodatki, stosuje charakterystyczny repertuar gestów, a wszystko po to, by
sprawiać dobre wrażenie na innych. Co jest powodem zachowań
autoprezentacyjnych? Jednostka kreuje siebie, aby uzyskać od innych pożądane
zasoby. Autoprezentacja stanowi strategiczną metodę sprawowania kontroli nad
własnym życiem, sposób na osiągnięcie materialnych i społecznych korzyści oraz
obniżenie kosztów.
Dzięki
autoprezentacji człowiek buduje pożądany obraz siebie. Koncepcja „Ja” zależy w
dużej mierze od osobistego przekonania, jak widzą nas inni. Autoprezentacja
pozostaje na usługach autowaloryzacji,
tzn. pomaga utrzymać lub podwyższyć dobre mniemanie o
sobie. Ponadto wpływa na kształtowanie pożądanej tożsamości
osobistej i służy celowi społecznemu – dzięki autoprezentacji ludzie z bliskiego
otoczenia („społeczna publiczność”) dowiadują się, jak człowiek chce być
traktowany, co umożliwia bezkonfliktowy przebieg interakcji społecznych.
Ludzie są w stanie zrobić bardzo
wiele, aby zyskać opinię godnych zaufania, dobrych, kompetentnych i
sympatycznych oraz ukryć swoje nieprawe uczynki. Psychologia społeczna wyróżnia
dwie główne kategorie strategii autoprezentacyjnych:
- obronne taktyki autoprezentacyjne – zachowania ukierunkowane na ochronę, utrzymanie
albo obronę zaatakowanej lub zagrożonej tożsamości i wartości własnej osoby;
Zachowania te są motywowane pragnieniem uniknięcia autoprezentacyjnej porażki
i charakteryzują raczej osoby o niskiej samoocenie;
- asertywno -zdobywcze taktyki autoprezentacyjne – zachowania ukierunkowane na
zbudowanie, pozyskanie i utrwalenie tożsamości własnej osoby; Zachowania te są
motywowane pragnieniem osiągnięcia sukcesu autoprezentacyjnego i charakteryzują
raczej osoby o wysokiej samoocenie.
OBRONNE TAKTYKI AUTOPREZENTACJI:
- Samoutrudnianie – angażowanie się w
działania, które obniżają szanse sukcesu, ale zwalniają jednostkę z osobistej
odpowiedzialności za porażkę, a w dodatku nasilają osobistą chwałę w przypadku
sukcesu.
- Suplikacja
(autodeprecjacja)
– prezentowanie własnej bezradności, robienie z siebie nieudacznika w nadziei
uzyskania pomocy od innych, dzięki odwołaniu się do normy odpowiedzialności
społecznej, nakazującej pomagać tym, których losy od nas zależą.
- Wymówki – redukowanie
osobistej odpowiedzialności za dane wydarzenia, zaprzeczanie intencji
wyrządzenia szkody lub przekonywanie, że nie miało się kontroli nad biegiem
sytuacji („To nie moja wina”).
- Usprawiedliwienia – akceptowanie
własnej odpowiedzialności przy jednoczesnych próbach redefinicji czynu jako
mało szkodliwego lub dotyczącego w istocie czegoś innego niż krzywda.
- Przeprosiny – okazywanie skruchy
i żalu, akceptowanie własnej odpowiedzialności za szkodę, kompensowanie krzywdy
ofierze. Najskuteczniejszy sposób przywracania pozytywnego obrazu w oczach
innych.
ASERTYWNE TAKTYKI AUTOPREZENTACJI:
- Ingracjacja – wkradanie się w
cudze łaski i pozyskiwanie sympatii poprzez pochlebstwa, prawienie
komplementów, zachowania konformistyczne i wyrządzanie przysług. Taktyka może
być niebezpieczna, bo wiąże się z
wizerunkiem lizusa.
- Autopromocja – przedstawianie
samego siebie jako osoby kompetentnej, podkreślanie własnych dokonań. Trzeba
uważać, by nie zostać posądzonym o zarozumialstwo albo brak autentyczności.
Strategia ta często wykorzystywana jest podczas rozmów kwalifikacyjnych.
- Świecenie przykładem – przedstawianie
siebie jako osoby moralnej, co wymaga daleko idącej konsekwencji, by nie zostać
uznanym za hipokrytę.
- Zastraszanie – przedstawianie
siebie jako „twardego faceta”, osoby agresywnej, nieprzyjemnej, groźnej, która
może narobić kłopotów i od której nie można niczego uzyskać.
- Świecenie odbitym
blaskiem
– proces demonstrowania związków z osobami, którym się powiodło i które cieszą
się wysokim statusem społecznym lub utożsamianie się z prestiżowymi
przedsięwzięciami.
Jakie są zatem trzy najbardziej
pożądane rodzaje wizerunków publicznych?
Człowiek naturalnie chce być
postrzegany:
- albo jako osoba sympatyczna,
- albo jako osoba kompetentna,
- albo mająca władzę i wysoką pozycję
społeczną.
Taka nasza natura! Nie da się ukryć,
że podobno „Jak Cię widzą, tak Cię
piszą”…
Autor tekstu: doradca zawodowy MCK Zwoleń
Zdjęcie 1_Autoprezentacja
źródło: https://conamiescie.info/wp-content/uploads/2020/01/68859979_1142980422560096_8350234417125392384_n.jpg
Zdjęcie 2_Opowiedz mi coś o sobie
źródło: https://3.bp.blogspot.com/-0hea7Wtmoo0/V0CJN15JfjI/AAAAAAAAASM/HukFSsY5j4AlG-VywgmyFb1wJ-PXSgkYwCLcB/s1600/Bez%25C2%25A0tytu%25C5%2582u.png