Strona główna  >   Lista aktualności   >   Komptenecje przyszłości ?

Komptenecje przyszłości ?

„Przyszłość zaczyna się dzisiaj, nie jutro” (Św. Jan Paweł II), zatem nie czekając chwili dłużej należy zacząć dobre przygotowanie do właściwego funkcjonowania w środowisku zawodoznawczym , oraz na rynku pracy.
Aktualny  rynek pracy bardzo szybko ewaluuje, stawiając  wciąż przed nami nowe wyzwania.
Osoby aktywne zawodowo i wkraczające na rynek pracy mimo posiadanych kwalifikacji formalnych muszą zmieniać zawód.

Czas zatrudnienia przeplata się z okresem bezrobocia, co oznacza, że zmuszeni jesteśmy nabywać nowe kompetencje zawodowe adekwatne do potrzeb i teraźniejszości. Wielkie znaczenie ma posiadanie wiedzy dotyczącej sposobu i miejsc wykorzystywania swoich atutów. Ważne jest żebyśmy wiedzieli, jak sprawnie poradzić sobie na rynku pracy, który dziś jest bardzo wymagający. W związku z powyższym często stawiamy sobie pytanie dotyczące tego, w co trzeba zainwestować: w studia, szkolenia czy może zdobywanie doświadczenia?

Pamiętamy, że jeszcze kilka lat temu w procesie rekrutacji nikogo nie zaskakiwało pytanie „czy potrafisz sprawnie obsługiwać komputer?”. Niewiele wiadomo było na temat mediów społecznościowych czy pracy on-line. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, jesteśmy nastawieni na mobilność, kreatywność, innowacyjność i skuteczną komunikację. Wszystko to określa tak zwany nowy zestaw kompetencji przyszłości wymaganych przez rynek pracy i potencjalnych pracodawców. Szybkość uczenia się, przetwarzanie informacji, tak zwane dostosowanie się do zmian to najbardziej adekwatne kompetencje, które pozwalają swobodnie funkcjonować na dynamicznym i konkurencyjnym rynku pracy. Dotyczy to wszystkich - zarówno aktywnych zawodowo jak i wchodzących na rynek pracy.

Nową i niezbędną kompetencję stanowi inteligencja społeczna
i emocjonalna
. To właściwie od niej zależny jest proces poznania drugiego człowieka, awans zawodowy i praca. Łatwość adaptacyjna, wielokulturowość, zdolność do pracy to nieodwracalny proces reintegracji społeczno-zawodowej gdzie młody uczy się od starszego, a starszy od młodszego.

Praca w zespołach wirtualnych z wykorzystaniem nowych technologii, wdrażaniem niekonwencjonalnych projektów, pozbawionych rutyny to ceniona umiejętność w oczach potencjalnego pracodawcy. Praca w szumie informacyjnym z możliwością i zdolnością przetwarzania i wykorzystania niezbędnych informacji z wykorzystaniem skutecznej organizacji czasu własnego, samodyscypliny i odpowiedzialności za powierzone zadania określa profil kompetencyjny kandydata do pracy, pracownika.

Adekwatna samoorganizacja przeplata się ze zdolnością wytyczania sobie celów zarówno zawodowych jak i osobistych. To niezwykła kompetencja związana z budowaniem zaufania i miejscem, rodzajem wykonywanych zadań zawodowych wpływających na budowaniu profesjonalnego wyglądu naszej sylwetki zawodowej w harmonii otaczającej nas rzeczywistości postaw i opinii o pracowniku i kandydacie do pracy.

Reasumując  - nowe znaczenie nabiera rozumienie kompetencji przyszłości, które nie jest już tylko sloganem , lecz pożądanym atutem otwierającym drzwi do kariery. Od posiadania  - chociażby wyżej wymienionych kompetencji  - zależy sukces firmy, instytucji i powodzenie kandydata do pracy, oraz ciągły rozwój pracownika.
    
Nabywanie nowych kompetencji jest konieczne i należy pamiętać, że „Trzeba mieć wytrwałość i wiarę w siebie. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegoś zdolny i osiągnąć to za wszelką cenę”.
( Maria Skłodowska Curie)



Autor tekstu    - doradca zawodowy CEiPM  w Płocku


DATA PUBLIKACJI: 2020-04-28 » Pozostałe aktualności