Strona główna  >   Lista aktualności   >   Od mowy do pisma

Od mowy do pisma

Wolimy rozmawiać czy korespondować? Częściej dzwonimy czy piszemy listy? Dlaczego ginie sztuka epistolarna? Na tak postawione pytania próbowali dziś znaleźć odpowiedź uczestnicy z Rabsztyńskiej - podczas kolejnych warsztatów przeprowadzonych w ramach programu kulturalno-oświatowego pn.  „Kreuję siebie”.
Młodzi ludzie nie mieli wątpliwości. Wszyscy jednogłośnie uznali, że wolimy rozmawiać, niż korespondować. Częściej dzwonimy, niż piszemy listy czy nawet maile… Uczestnicy podkreślali, że czynność mówienia jest spontaniczna, naturalna... Zupełnie inaczej jest wtedy, gdy nawet w najzwyklejszej sprawie musimy skomunikować się w formie pisanej.
-  „Słowa ulatują, a pismo pozostaje” – jak mawiali starożytni Rzymianie. Dlaczego coraz rzadziej piszemy listy? Nawet kartki z życzeniami czy pozdrowieniami z wakacji zastępujemy w rozmowie telefonicznej? Czy warto więc wysyłać pocztówki i listy, będące trwałym świadectwem naszej pamięci? – przewrotnie pytał Kacper Pilczuk – psycholog prowadzący spotkanie.
W odpowiedzi młodzież podkreślała, że pisanie listów, to sztuka wymagająca znajomości pewnych reguł. Nawet w najbardziej prywatnej korespondencji powinno się używać ustalonych społecznym zwyczajem, wyrażeń.
Podczas dzisiejszych warsztatów uczestnicy mieli szansę i możliwość przypomnienia sobie, w jaki sposób najlepiej wyrazić swój stosunek do odbiorcy. Młodzież rozmawiała o formach grzecznościowych, o formułach otwierających i zamykających list, o tym jak pisać, by adresat w trakcie „lektury” korespondencji czuł swego rodzaju łączność z nadawcą, a przede wszystkim zechciał przeczytać ów list do końca. Dużo emocji wzbudziła dyskusja na temat dotyczący odręcznego podpisu pod listem wydrukowanym. Tu - argumentując zasadność -  psycholog posiłkował się słowami poetki – „dopisz jedno imię własną ręką. Kilka słów, doprawdy nic wielkiego..”
Większość jednak czasu zdominowana była poznawaniem sformalizowanych reguł pisania pism i listów oficjalnych, co zdaniem kadry wychowawczej, jest szczególnie istotne, w przededniu osiągnięcia przez młodzież dojrzałości społecznej i obywatelskiej. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie są formuły pism urzędowych w korespondencji z różnymi instytucjami.
- To były potrzebne zajęcia, albowiem ta tematyka jest pomijana i niejednokrotnie nie bardzo wiemy jak się poruszać w gąszczu spraw urzędowych – mówili, na zakończenie wychowankowie z Rabsztyńskiej. 
 


DATA PUBLIKACJI: 2019-04-18 » Pozostałe aktualności